Na této stránce postupně zviditelňujeme všechny značky přijaté do Národního programu Česká kvalita (NPČK). V tomto příspěvku představujeme značku Česká kvalita, která je ústředním logem Národního programu.
1. Značka Česká kvalita

2. Správce značky Rada kvality České republiky


Na Františku 32, 110 15 Praha 1
www.mpo.gov.cz
3. Představení značky
Hlavním cílem NPČK je rozvíjet jednotný systém, který umožňuje zviditelnit důvěryhodné a nezávislé značky kvality, které jsou založené na objektivním ověřování kvality výrobků nebo služeb nezávislou stranou. Přitom je preferován systém zaštítěný posouzení shody s požadavky technických předpisů a norem zaštítěný národním akreditačním orgánem – ČIA, byť vzhledem k velmi široké škále výrobků a služeb v Programu nemůže být aplikován bezvýhradně. Doložení posouzení třetí stranou však je důsledné.
Po přijetí „nové“ značky kvality do NPČK získává pro danou značku její správce a s ním subjekty, které ocenění danou značkou získaly, výhody s tímto související. Jedná se zejména o propagační a mediální akce pořádané Radou kvality pro zviditelnění loga Česká kvalita i jednotlivých značek (včetně Dne s Českou kvalitou). A také o právo (spojené s povinností), aby subjekty, kterým správce dané značky uděluje licenci na její používání, ve spojení s ní používaly i logo Česká kvalita.
NPČK je garantován vládou na základě jejího usnesení přijatého již v roce 2002. Aktuální platí strategie Národní politiky vlády přijatá do roku 2030.
4. Přínos pro konečného spotřebitele
Obrovské množství dostupných informací je na jedné straně velikou vymožeností dneška, ale orientace v nich je zároveň obecným problémem. A tak je to i s kvalitou výrobků a služeb; v množství informací, které se k nám, spotřebitelům, i k dalším účastníkům trhu dostávají a jsou nám různými cestami zprostředkovány, není orientace vůbec jednoduchá.
Napomáhat nám mají značky kvality. I těch je však mnoho, a přitom všechny se deklarují tak, že poskytují spotřebiteli přidanou hodnotu ohledně informací o kvalitě výrobku či služby.
Logo Česká kvalita spojené s výrobkem či službou je vodítkem pro spotřebitele při výběru kvalitních produktů. Značky kvality přijaté do NPČK jsou založené na objektivním ověřování kvality výrobků nebo služeb nezávislou stranou, na čemž je kredibilita značek založena.
5. Základní podmínky a proces přiznání značky výrobci, poskytovateli služby
Posláním NPČK bylo vytvořit a pak udržovat a rozvíjet jednotný systém, který umožní zviditelnit důvěryhodné a nezávislé značky kvality, které jsou založené na objektivním ověřování kvality výrobků nebo služeb třetí stranou. Toto poslání trvá dodnes. Do programu tedy nejsou přijímány značky bez vypovídací schopnosti, které mohou být pro spotřebitele zavádějící, matoucí.
Za přijetí nové značky do Národního programu zodpovídá Rada kvality ČR prostřednictvím Řídicího výboru NPČK, s výkonnou úlohou sekretariátu Řídicího výboru.
Žádost ŘV posuzuje z hlediska splnění všech formálních a věcných požadavků. Podmínky pro přijetí nejsou snadné a zahrnují:
- Doložení významnosti pro spotřebitele
- Vyhodnocení transparentnosti informací o značce a jejím vlastníkovi/správci
- Rozhodnost a měřitelnost znaků kvality pro přiznání značky
- Splnění podmínky ověřování kvality třetí stranou
- Ověřování spokojenosti spotřebitelů či zákazníků obecně
- Používání loga Programu CzQ
- Ověřování trvalé způsobilosti výrobce/poskytovatele služby
Správce značky je pak plně zodpovědný za naplňování všech zásad NPČK, které byly podmínkou přijetí značky do Programu, každým licencionářem, kterému správce používání značky přiznal.
6. Odkaz na informace o značce a seznam značek
Aktuálně je v programu 21 značek kvality. Značky kvality pokrývají velmi širokou škálu výrobků či služeb: https://portalkvality.gov.cz/program-ceska-kvalita/
7. Aktuální událost
- Dne 15. října se bude konat Den s Českou kvalitou (MPO). Na slavnostní akci budou předávány nové značky kvality novým licencionářům.
- MPO uzavřelo smlouvy s ČT1 a se CNN Prima News. Na obou televizích běží speciální programy zaměřené na podporu kvality výrobků a služeb.
8. Další informace
Rada Kvality podpořila vydání publikace Logo Česká kvalita pro výrobky a služby – využití ve firemním marketingu a komunikaci.
Publikace je dostupná v tisku a samozřejmě v e-formátu. Má působit jako inspirace pro držitele licence i nové zájemce o značky přijaté do Národního programu Česká kvalita, s cílem zlepšit efektivní využití značky – loga Česká kvalita pro zlepšení prodeje oceněných produktů, pro etablování těchto produktů na nových trzích a pro získávání důvěry zákazníků z řad firemních partnerů i spotřebitelů.
Obrázek, obrázky, které byste spolu s aktualitou zveřejnit (vložit a připojit v dobré rozlišitelnosti jako přílohu
Zpracoval: Ing. Libor DUPAL
Sekretariát Národního programu Česká kvalita
Pod Altánem 99/103, Strašnice, 100 00 Praha 10
e-mail: ceskakvalita@konzument.cz, dupal@konzument.cz
M: +420 602 561 856
************************************