Český kosmetický průmysl patří k těm, které mají překvapivě hluboké kořeny, pozoruhodné příběhy a dnes i moderní tvář. Seznámí Vás s ním závěrečný díl pořadu Toulky Českem budoucnosti, na kterém spolupracuje Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s Radou kvality ČR. Značky, které známe z koupelen našich babiček, se úspěšně transformují, inovují a dokazují, že česká kosmetika nemusí být jen o nostalgii, ale umí být svěží, technologická a konkurenceschopná i na globální úrovni. Sledujte ve čtvrtek 11. prosince ve 21 hodin na ČT1, repríza běží v sobotu 13. prosince v 9:45, případně zhlédněte na iVysílání.
Green idea: česká síla bylin a rodinného příběhu
Mezi značkami, které dokazují, že česká kosmetika dokáže čerpat z tradice a zároveň držet krok s vědou, vyniká společnost Green idea. Za jejím vznikem stojí Jiří Pantůček, jehož příběh se začal psát bezmála před čtyřiceti lety na zahrádce jeho babičky. Ta vyráběla domácí bylinné preparáty a když zemřela, pokračoval vnuk v jejím odkazu a postupně jej přetavil v prosperující firmu.
Dnes společnost nabízí 800 různých produktů: bylinné masti, oleje, gely, krémy, přípravky na čištění pleti, vlasovou kosmetiku, doplňky stravy i veterinární preparáty. A nechybí ani moderní inovace – například krém se syntetickým peptidem napodobujícím účinky hadího jedu, který působí podobně jako botox, jen šetrněji.
Astrid: legenda, která provoněla Rakousko-Uhersko Když František Prochaska roku 1847 otevřel malý obchůdek s mýdlem v pražské Celetné ulici, asi netušil, že zakládá první kosmetickou firmu v celém Rakousku-Uhersku. Astrid rostla, stavěla vlastní továrnu, spolupracovala s francouzskými parfuméry a stala se synonymem kvality. Už v roce 1947 slavila heslem: Sto let tradice a kvality.
Ve 20. století patřila k technologické špičce: vyráběla krémy Nivea, laky Taft a jako jediná nefrancouzská firma dokonce rtěnky pro Dior. Legendární Jelení lůj má kořeny právě zde a dodnes je prezentován jako „původní a jediný“. Astrid tak není jen značka, ale kus kosmetické historie.
Alpa: víc než jen francovka Alpa, založená roku 1913 v Brně, je důkazem, že trvanlivost značky se nepozná podle složitosti receptur, ale podle důvěry zákazníků. Její ikonická modro-žlutá hvězda provází české domácnosti už přes sto let. A i když francovka zůstává nesmrtelná, Alpa dávno není jen o ní.
Dnes vyrábí masážní gely, dětskou kosmetiku Aviril, šampony Luna, kolínské vody, repelenty i produkty ústní hygieny. Po znárodnění v roce 1948 a privatizaci v roce 1994 si zachovala kontinuitu kvality, získala certifikace ISO a úspěšně kombinuje tradici s moderním vývojem.
Ryor: příběh podnikatelské odvahy po revoluci Ryor je ukázkou toho, že česká kosmetika má budoucnost nejen díky tradici, ale i díky odhodlání. Eva Štěpánková založila firmu roku 1991 doslova „od nuly“. První krémy míchala doma v kuchyni a název značky vznikl podle vůně RYbíz-ORanž.
Během tří dekád vyrostl Ryor na více než 200 produktů a stal se uznávanou přírodní značkou. Využívá rostlinné extrakty, moderní aktivní látky, exportuje do zahraničí a dál roste. Zakladatelka je právem označována za první dámu české kosmetiky. Odmítla prodat firmu a drží její rodinný charakter dodnes.
Trendy, které mění kosmetiku: od bylinek po algoritmy Kosmetika už zdaleka není jen krém a vůně. Vstupují do ní technologie, 3D tisk a umělá inteligence. Česko sleduje světový trend: fermentované extrakty, probiotika, enzymy i adaptogeny jako ženšen nebo reishi nahrazují obecné fráze typu „přírodní produkt“. Firmy jako Havlíkova Apotéka či Nobilis Tilia jdou cestou živých extraktů, mikrokapslí a šetrných technologií.
Kosmetika pro muže
Uhlí, kofein, mentol. Péče o muže je dnes samostatný dynamický segment, kde už nejde jen o vůni, ale o účinek.
Česká kosmetika dnes: tradice, inovace a silný příběh Ať už jde o 178 let starou Astrid, stoletou Alpu nebo mladší a dynamický Green ideu či Ryor, české značky mají jedno společné: umí spojit historii s moderním vývojem. A právě díky tomu se česká kosmetika drží nejen v koupelnách, ale i v srdcích zákazníků.