Na této stránce postupně zviditelňujeme všechny značky přijaté do Národního programu Česká kvalita (NPČK). 

Sdružení českých spotřebitelů, z.ú., Pod Altánem 99/103; 100 00 Praha 10 – Strašnice (IČO: 00409871)

Důležitým tématem posledních let je udržitelná spotřeba a ochrana životního prostředí. V Evropské unii je realizována a přichází řada nově navrhovaných opatření, které mimo jiné vyžadují i změnu návyků a chování spotřebitelů pro snižování ekologické stopy ve všech oblastech, ve kterých jsou spotřebitelé aktivní. EU usiluje o dosažení situace, kdy bude ekonomický růst oddělen od využívání zdrojů a kde budou zeslabeny negativní dopady na přírodní zdroje a biologickou rozmanitost, tj. kdy bude nastartována i udržitelná spotřeba.

Téma životnosti výrobků bylo po dlouhou dobu mediálně zviditelňováno spíše okrajově, a to ačkoli je spotřebitelé vnímají velmi citlivě. Je spojeno totiž s řadou důležitých otázek, které přesahují hranice států a na jejichž řešení je zapotřebí účast nejen podniků, které se bezprostředně na výrobě a vývoji výrobků podílí, ale i státu a spotřebitelů samotných.

Značka kvality Životnost PLUS je přiznávána Sdružením českých spotřebitelů výrobkům či službám, pro které výrobce/poskytovatel služby deklaruje životnost, která je přiměřená reálným očekáváním spotřebitele.​

  • Značka je určena jen pro nepotravinové výrobky určené prioritně pro konečného spotřebitele (spotřební zboží); 
  • Značka se přiznává zejména výrobkům, které jsou „cenově náročnější“ a kde lze předpokládat spotřebitelské očekávání na víceletou životnost. Cenová kategorie pro výrobek ale není pevně stanovena.
  • Z podstaty věci plyne, že se přiznání značky vztahuje na výrobky typu větších domácích spotřebičů (bílá elektrotechnika), nábytku, automobilů, zubních implantátů (naopak, není předpoklad oceňování malé elektrotechniky (varné konvice), hraček či zubních výplní/plomb. Apod. 
  • Značka kvality může být přiznána i za službu či poskytovateli službypokud je výstupem služby výrobek určený k užívání spotřebitelem.

Problematika životnosti výrobků se týká oblasti technické, obchodní, normativní, vzdělávací i informační. Cílem správce značky – Sdružení českých spotřebitelů je podpořit zejména tuto informační složku s cílemchránit ekonomické zájmy spotřebitele s ohledem na kvalitu výrobků v tom nejširším smyslu tohoto pojmu, konkrétně i ve vztahu k funkčnosti a spolehlivosti výrobků.

Značkou Životnost PLUS jsou oceňované firmy, které životnosti svých produktů věnují zvýšenou pozornost a deklarují ji spotřebitelům vhodnou a srozumitelnou formou.

Značka Životnost PLUS tak není pro spotřebitele potvrzením či dokonce převzetím garance za životnost výrobku, ale vodítkem pro jeho rozhodnutí, jaké zboží si zakoupí, a z pohledu výrobce, prodejce či poskytovatele služeb pak především oceněním za to, že tímto svým přístupem ke spotřebiteli současně věnuje pozornost i ochraně životního prostředí.

Značka kvality Životnost PLUS je přiznávána Sdružením českých spotřebitelů výrobkům či službám, pro které výrobce, prodejce či poskytovatel služby deklaruje životnost, která je přiměřená reálným očekáváním spotřebitele.  Cílem je přivádět výrobce, prodejce a poskytovatele služeb k přímému uvádění životnosti jimi nabízených produktů.

Kandidáty na ocenění navrhují především sami spotřebitelé prostřednictvím webových stránek, a dále pracovníci a aktivisté SČS a partneři značky. Zájem o udělení značky ovšem může vyjádřit i sám výrobce, prodejce anebo poskytovatel služby, protože vyhodnocení, zda konkrétní návrh splňuje stanovená kritéria pro udělení značky či ne, provádí nezávislá hodnotitelská komise, která rozhodnutí připravuje. Členy této komise jsou přitom jak zástupci spotřebitelů, tak i dalších zainteresovaných stran. Jediný, kdo se hodnocení neúčastní, je kandidát na toto ocenění, stejně jako další osoby, které ho zastupují a které jsou s ním spojeny.  

Oceněn pak může být konkrétní výrobek či kategorie výrobků, nebo případně i služba s konkrétním výrobkem či kategorií výrobků spojená, a všechny produkty, kterým byla značka kvality Životnost PLUS přiznána, jsou vystaveny na těchto webových stránkách.  

Kritéria i postupy pro udělení značky vyvinulo Sdružení českých spotřebitelů, z.ú. ve spolupráci s Kabinetem pro standardizaci, o.p.s. a v procesu jejich vývoje je konzultovalo s více partnery pro zavedení této značky, a to zejména s Hospodářskou komorou ČR. Základními kritérii pro výběr jsou:

  • deklarovaná životnost, formou přímé deklarace životnosti v jednotce času nebo v cyklech používání, anebo náhradním vyjádřením životnosti,
  • srozumitelnost a transparentnost podmínek deklarované životnosti, 
  • související informace výrobce, prodejce nebo poskytovatele služby o výrobku anebo kategorii výrobků (např. dobrovolné značení kvality apod.) a 
  • pohledy a názory českých spotřebitelů na přístup daného kandidáta na ocenění k ochraně životního prostředí a životnosti výrobků.

Podrobnější informace ke kritériím pro udělení značky a shrnutí kroků k jejímu udělení zájemce najde zde a zde

Do současnosti byla značka kvality Životnost PLUS přiznaná třiadvaceti výrobkům nebo službám. Do programu Česká kvalita je značka kvality Životnost PLUS přijatá od roku 2017.

Přehled nositelů značky Životnost PLUS zde

Při příležitosti Dne s Českou kvalitou, pořádaného Ministerstvem průmyslu a obchodu 15. října letošního roku, bylo oceněno patnáct firem nebo poskytovatelů služeb značkami kvality, přijatými do programu Česká kvalita. Mezi udělené značky patří i značka kvality Životnost PLUS, kterou získala firma LUCATEC GROUP s.r.o., Brno​ (svetspanku.cz) za prémiové matrace ELARA. Firma přináší zákazníkům kvalitní spánek za cenu, kterou si mohou dovolit. Ve své moravské dílně vyrábí ložnice z masivního dřeva, které jsou pověstné svou dlouhou životností a nadčasovým designem. A jejich doplněk v podobě prémiových matrací ELARA je toho důkazem.

foto: firma Lucatec Group s.r.o., oceněná značkou kvality Životnost PLUS na Dni s Českou kvalitou, zdroj MPO

Zpracovali: Lenka Bergmannová, sekretariát národního programu Česká kvalita, tel.: 604 326 146, email: bergmannoval@konzument.cz,   ve spolupráci s Mgr. Viktorem Vodičkou, ředitelem Sdružení českých spotřebitelů, z.ú., tel.: 732 266 150, email: vodicka@konzument.cz