Na této stránce postupně zviditelňujeme všechny značky přijaté do Národního programu Česká kvalita (NPČK). Představujeme vám Značku kvality v sociálních službách.

ZNAČKA KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH 

SPRÁVCE ZNAČKY

PŘEDSTAVENÍ ZNAČKY

Značka kvality v sociálních službách je systém externí certifikace pro sociální služby

  • v domovech pro seniory
  • v domovech se zvláštním režimem
  • pro pečovatelskou službu
  • pro ambulantní služby pro osoby se zdravotním postižením (denní stacionáře, centra denních služeb, sociálně terapeutické dílny)

Systém Značky kvality vznikal od roku 2009 pro domovy pro seniory, první certifikace byly realizovány v roce 2011. Od dubna 2013 byl systém zpřístupněn i pro službu domov se zvláštním režimem a pro kombinaci těchto dvou služeb. V případě zájmu o certifikaci kombinace služeb musí být v rámci služby domov se zvláštním režimem garantována cílová skupina věkově odpovídající cílové skupině služby domov pro seniory. Od roku 2014 je systém nabízen i ambulantním službám pro osoby se zdravotním postižením a pečovatelským službám.

Značka kvality usiluje o zvyšování kvality v certifikovaných zařízeních, poukazuje na slabá místa v poskytování péče a předkládá doporučení, v jakých oblastech je možné se dále zlepšovat. Jedná se o aktivní systém, který průběžně reaguje na stále se zvyšující požadavky na kvalitu péče. Zpravidla jedenkrát ročně je aktualizován a upravován na základě připomínek a zkušeností odborníků, aby reflektoval legislativní změny i nové důrazy a trendy v oblasti sociálních služeb.

Na vývoji systému se podílela řada odborníků na problematiku péče o seniory a oblast kvality z řady odborných institucí a organizací. Hodnoticí kritéria byla nastavena s ohledem na české reálie a kulturu. Systém aktivně reaguje na demografické i politické změny a každoročně dochází k jeho aktualizaci. Důležité je také zmínit, že systém Značky kvality je v prestižním Národním programu Česká kvalita registrován jako jediný model měření kvality v sociálních službách.

PŘÍNOS PRO UŽIVATELE SLUŽEB ČI ZÁJEMCŮM O NĚ

Značka kvality v sociálních službách pomáhá seniorům či osobám se zdravotním postižením a jejich blízkým zorientovat se při výběru kvalitní služby podobně jako například v hotelnictví – čím víc hvězd zařízení má, tím je kvalitnější. Cílem tedy je poskytnout jednoznačnou informaci o tom, jaká bude kvalita života klienta v zařízení.

Jde o systém externí certifikace, který je založen na tzv. udělování hvězd. V praxi tak již při vstupu do zařízení uvidí jak jeho nový uživatel, tak případně i jeho rodina, zda jde např. o zařízení dvouhvězdičkové nebo pětihvězdičkové. 

Značka hodnotí všechny důležité aspekty poskytování sociální služby, a to pouze z jednoho úhlu pohledu – z pohledu samotného uživatele této sociální služby.„Značka kvality za třináct let své existence dokázala, že má v sociálních službách své místo a smysl. Zájem o certifikaci neklesá,“ říká prezident APSS ČR s tím, že v České republice je již více než 130 certifikovaných zařízení.

PODMÍNKY A PROCES PŘIZNÁNÍ ZNAČKY POSKYTOVATELI SLUŽBY

Pro proces přiznání značky poskytovateli služby je zájemcům k dispozici Manuál Značky kvality v sociálních službách. Jedná se o soubor dokumentů, který je výsledkem více než úzké spolupráce členů odborné pracovní skupiny a expertů dlouhodobě působících v oblasti sociálních služeb. Tyto dokumenty podrobně popisují proces získání značky.

PŘEHLED DRŽITELŮ ZNAČKY 

NOVINKY

Nový držitel značky kvality v sociálních službách

Foto Charita Frenštát pod Radhoštěm